به گزارش پایگاه خبری فاخر زنجان ، محمدرضا نادری اظهار داشت داشت: سازمان ثبتاسناد و املاک کشور با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور) مکلف شده است سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی را راهاندازی کند. این اقدام در راستای اجرای بند “ج” ماده (4) قانون برنامه هفتم توسعه و بند “ج” ماده (67) قانون برنامه ششم توسعه باهدف توسعه دولت الکترونیک، کاهش هزینهها و افزایش شفافیت مالیاتی صورت میگیرد.
وی افزود: بر اساس قانون مالیاتهای مستقیم، صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی موظفاند برای تشخیص درآمد مشمول مالیات، دفاتر تجاری خود را مطابق قانون تجارت تنظیم و نگهداری کنند. تاکنون این فرآیند بهصورت سنتی و فیزیکی انجام میشد که علاوه بر تحمیل هزینههای اجرایی و اتلاف زمان، نیازمند مصرف بیش از ۱۲۷ میلیون برگ کاغذ در سال بود. با اجرای سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی، ضمن صرفهجویی ۲۵۰ میلیاردتومانی در منابع مالی، امکان دسترسی آسان و تسریع در روند حسابرسی مالیاتی نیز فراهم خواهد شد.
نادری ادامه داد: طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به مهروموم دفاتر قانونی خود میکنند بهعنوان کاربر سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی محسوب میشوند و کلیه فعالان اقتصادی مکلف که دفاتر خود را پس از 23 تیر سال 1403 نزد سازمان ثبتاسناد و املاک مهروموم نمودهاند موظفاند نسبت به ارائه دفاتر الکترونیک خود در این سامانه اقدام کنند.
نادری اظهار داشت: مزایای حذف دفاتر فیزیکی پلمبشده شامل کاهش هزینهها، افزایش دقت در ثبت اطلاعات مالی، کاهش امکان دخلوتصرف در دفاتر و کمک به حفظ محیطزیست عنوان شده است. مراحل استقرار و بهرهبرداری از سامانه در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی در حال انجام بوده و اطلاعرسانیهای لازم در این زمینه صورت خواهد.