1404-01-30 07:20

فاخر زنجان

در جلسه شورای اداری آموزش و پرورش زنجان چه گذشت؟

جلسه شورای آموزش و پرورش در سالن جلسات اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان به ریاست استاندار زنجان و با حضور امام جمعه زنجان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری فاخر زنجان‌،محسن صادقی استاندار زنجان  در جلسه شورای اداری آموزش و پرورش استان زنجان بر ضرورت اعلام آمار دقیق و تعیین اولویت‌ها در طرح های مربوط به آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و اظهار داشت: کتمان، اغراق و مبالغه آماری از چالش های این حوزه است و باید دقت لازم بر پایه کارهای پژوهشی در این حوزه انجام شود.

وی ادامه داد: در اجرای طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) به دلیل اهمیت آن نیازمند دقت و صحت آمار هستیم چون فقر آماری مشکلاتی را به وجود می‌آورد و خود از مشکلات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است.

استاندار زنجان گفت: صیانت از دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی به دلیل قابلیت مداخله در آموزش و پرورش، نیازمند یک فرآیند مناسب است و باید انگیزه و زمینه ارتکاب آسیب های اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: لازم است جلسات توجیهی برای مدیران و معلمان با همکاری بهزیستی جهت تقویت توانمندی در حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی برگزار شود؛ همچنین باید پژوهشی در خصوص نتایج سیاست‌های انجام شده در یک دهه گذشته در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی انجام شود.

صادقی با بیان اینکه سهم اندک دهک‌های پایین جامعه در قبولی‌های کنکور نگران کننده است، گفت: باید در راستای عدالت آموزشی حرکت کنیم چون با این روند بسیاری از استعدادها در دهک های پایین هرگز شکوفا نمی‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از ساخت 24 هزار متر مربع فضای آموزشی در سال جاری در استان خبر داد و گفت: نیازمند نهضت مدرسه سازی و جهش جبرانی در این حوزه هستیم.

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم نوآوری در برنامه‌های بزرگداشت هفته معلم اشاره کرد و گفت: برنامه‌های مثل معلم از نگاه دانش آموزان، معلم در حوزه پژوهش و معرفت دینی و توجه به الگوهای موفق معلمی می تواند در برنامه های هفته معلم مورد توجه قرار گیرد.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصطفی حسینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان در این جلسه با بیان اینکه یکی از مسائل مهمی که در حوزه آموزش و پرورش مطرح می‌شود،اثربخشی اقدامات و برنامه‌های آموزشی و فرهنگی است، اظهار داشت:اجرای برنامه‌هایی مانند آموزش‌های ضمن خدمت، پویش‌های فرهنگی، فعالیت‌های تربیتی و مسابقات مختلف اگر بدون بررسی نتایج و میزان تأثیرگذاری آن‌ها انجام شود، ممکن است فقط به عنوان یک فعالیت ثبت شود، بدون آنکه تأثیر مطلوبی در ارتقای دانش، مهارت و نگرش افراد داشته باشد.

وی افزود:در این خصوص، کارشناسان و مسئولین آموزش و پرورش تأکید دارند که ارزیابی اثربخشی این اقدامات بسیار مهم است به عنوان نمونه، در دوران کرونا بسیاری از کارکنان و معلمان در دوره‌های آموزشی شرکت کردند و در آزمون‌های آن پذیرفته شدند، اما میزان تأثیر این آموزش‌ها بر سطح دانش و مهارت آن‌ها به درستی مشخص نبود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی با اشاره به اینکه یکی دیگر از چالش‌های موجود، نگاه بروکراتیک به اجرای برنامه‌های آموزشی و تربیتی است، تصریح کرد:گاهی اوقات هدف اصلی از برگزاری برخی فعالیت‌ها، تنها ثبت گزارش اجرایی آن‌هاست، در حالی که تأثیرگذاری واقعی آن‌ها بر جامعه هدف، یعنی دانش‌آموزان و معلمان، باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان با بیان اینکه از جمله برنامه‌هایی که در سال‌های اخیر در حوزه آموزش و پرورش اجرا شده، نهضت قرآنی و پویش‌های فرهنگی بوده است، خاطرنشان کرد:این برنامه‌ها با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی، سامانه‌های آموزشی و شبکه‌های اجتماعی توانسته‌اند میلیون‌ها دانش‌آموز را درگیر کنند. با این حال، کارشناسان تأکید دارند که این اقدامات باید نظام‌مند و هوشمندانه باشد تا به دلیل تعدد برنامه‌ها، از ظرفیت‌های موجود خارج نشود.

حجت‌الاسلام الاسلام حسینی گفت: توجه به پویش‌های فراگیر و هماهنگی میان سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی می‌تواند به اثربخشی بیشتر فعالیت‌ها کمک کند. همچنین مسئولان آموزش و پرورش پیشنهاد داده‌اند که از پیش‌برنامه‌ریزی برای مناسبت‌های مهم سال مانند دهه کرامت، ایام ولایت، محرم و صفر، تابستان و دهه فجر استفاده شود تا تمام سازمان‌های دخیل، فعالیت‌های هماهنگ و مؤثری را انجام دهند.

وی عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح شده، ضرورت همکاری و کار تیمی میان نهادهای مختلف است. اگر برنامه‌های آموزشی و فرهنگی به‌صورت گروهی و با تعامل میان بخش‌های مختلف اجرا شوند، تأثیرگذاری آن‌ها به مراتب بیشتر خواهد بود. کارشناسان پیشنهاد داده‌اند که علاوه بر آموزش و پرورش، سازمان‌های فرهنگی، رسانه‌ها و نهادهای اجتماعی نیز در این برنامه‌ها سهیم شوند تا ظرفیت‌های موجود به شکل بهینه مورد استفاده قرار گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد:در نهایت برنامه‌ریزی دقیق برای تابستان و اوقات فراغت دانش‌آموزان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.همینطور با توجه به فرصت طلایی این دوران، باید از ظرفیت آموزش و پرورش، مساجد، بسیج و رسانه‌ها برای اجرای برنامه‌های متنوع و اثربخش استفاده شود، تا علاوه بر ایجاد نشاط اجتماعی، زمینه رشد فکری و معنوی دانش‌آموزان نیز فراهم گردد.

در ادامه ذبیح‌الله تاراسی مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان اظهار داشت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، به نقش حیاتی معلمان و مربیان به عنوان هدایتگران و اسوه‌های امین و بصیر در فرایند تعلیم و تربیت اشاره شده است. در این سند، معلم به عنوان مهم‌ترین عنصر در تحقق مأموریت‌های نظام آموزشی شناخته شده که مسئولیت تربیت دانش‌آموزان را بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: بر همین مبنا، برنامه‌های متعددی برای توسعه حرفه‌ای معلمان در حال اجرا است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها رویداد الف‌ها یا الفبای تعهد در آموزش و پرورش است. این رویداد، بستری برای رشد حرفه‌ای معلمان تحت چارچوب سند تحول بنیادین بوده و برای سومین سال متوالی در سه بخش مدارس پیشتاز تحول، تک‌تجربه‌ها و انجمن‌های اولیا و مربیان برگزار می‌شود.

تاراسی افزود:درسال تحصیلی گذشته۲۶۲۷ نفر از فرهنگیان کشور در این رویداد شرکت کردند و تعداد ۷۳ اثر برگزیده استانی در این مسابقات به دست آمد که از میان آن‌ها 7 اثر موفق به کسب رتبه برگزیده کشوری شدند.

وی ادامه داد: آخرین جلسه شورای آموزش و پرورش در اسفند ۱۴۰۳ برگزار شد که طی آن مصوبات مهم و کاربردی برای ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت در کشور به تصویب رسید. این مصوبات به دستگاه‌های مرتبط از جمله سازمان مدیریت، صدا و سیما، نوسازی مدارس، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، صنعت و معدن و سایر نهادهای ذی‌ربط ابلاغ شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر، برخی از مصوبات در مرحله اجرا قرار دارند و مکاتبات رسمی بین نهادهای مرتبط آغاز شده است، خاطرنشان کرد:نمایندگان مشخص شده‌اند تا اجرای دقیق این مصوبات را پیگیری کنند. از تمامی نهادها و دستگاه‌هایی که در این مسیر همکاری کرده‌اند، قدردانی به عمل آمده است.

وی در ادامه با اشاره به فرارسیدن هفته معلم گفت: از ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه هفته معلم در تقویم ثبت شده است که در این راستا برنامه‌های متنوعی در این هفته برگزار می‌شود.

تاراسی ادامه داد: دیدار جمعی از فرهنگیان با رهبری، حضور در مزار شهدا و تجدید پیمان با آرمان‌های شهدا، دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان، تجلیل از معلمان در مدارس دولتی، تقدیر از معلمان جهادگر، همایش استانی بزرگداشت مقام معلم و غیره از جمله این برنامه‌ها است.

وی در ادامه به اجرای برنامه نماد در مناطق اشاره کرد و گفت: در قالب طرح نماد ۹۷.۶۴ درصد دانش‌آموزان در مقطع ابتدایی در زنجان و ۸۹.۰۸ درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه زنجان غربالگری شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه طی این غربالگری ها ۱۰ مورد اورژانسی شناخته شده است، عنوان کرد: از این تعداد سه دانش‌آموز به اورژانس ۱۲۳ و ۷ نفر به بیمارستان شهید بهشتی ارجاع داده شدند.

این مسئول همچنین خواستار ارائه آمار خودکشی به اداره آموزش و پرورش استان جهت استفاده این دستگاه شد.

در پایان لیلا ندرلو مدیر کل دفتر امور اجتماعی استانداری زنجان در این جلسه اظهار داشت:با توجه به ارزیابی صورت گرفته سهم دهک‌های بالای اقتصادی در قبولی در کنکور بالا و دهک‌های پایین تر درصد قبولی نیز پایین است.

وی افزود: همچنین براساس این ارزیابی سهم مدارس دولتی در قبولی های کنکور پایین تر است که نشان از ضرورت برنامه‌ریزی جهت ارتقای سطح آموزش در مدارس دولتی است

ندرلو تصریح کرد:آمار تحلیلی از قبولی دانش‌آموزان در کنکور به صورت استانی نداریم که انتظار می‌رود این آمار برای سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ استخراج شود تا تحلیل و برنامه‌ریزی برای آن صورت گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *